Thursday 14 June 2007

Samy - Pandithan Berdamai - IPF tetap kekal

Selepas hampir 20 tahun menjadi seteru dalam politik, Datuk M G Pandithan menyatakan kesanggupan berdamai dengan orang yang sama memecatnya daripada MIC, Datuk Seri S Samy Vellu.

Hubungan antara kedua-dua pemimpin itu terjejas dan dilihat berbaik-baik setelah Samy Vellu mengadakan kunjungan mengejut terhadap musuh lamanya itu di Hospital Kuala Lumpur pada awal Jun tahun lalu, di mana Pandithan sedang dirawat kerana masalah paru-paru.

Ini menunjukkan walaupun pada dasarnya mereka merupakan musuh politik tetapi di luar politik atau dalam erti kata lain luar bidang tugas mereka merupakan kawan atau saudara yang tidak boleh dipisahkan.

Perbalahan antara Samy Vellu dan Pandithan bermula pada 1988 bila Pandithan, ketika itu naib-presiden MIC, diberikan surat tunjuk sebab kerana dikatakan mengamalkan politik kasta.

Pada Ogos 1990, Pandithan menubuhkan Barisan Progresif India (IPF). Mulanya, IPF memohon menyertai Barisan Nasional (BN) tetapi tidak berjaya akibat bantahan daripada MIC.

Kedua-dua pemimpin bertemu kembali semasa kempen pilihan raya kecil Ijok April lalu dan mereka berjanji bekerja sama demi kepentingan masyarakat India.

Bagaimanapun, Pandithan masih menegaskan perdamaian dengan Samy Vellu tidak bermakna beliau akan menyertai semula MIC atau membubarkan IPF. Beliau juga menolak tanggapan IPF akan berkubur selepas pengundurannya.

Apa pun, Presiden MIC Datuk Seri S.Samy Vellu memberi ruang kepada IPF Datuk M.G.Pandithan untuk menentukan sama ada partinya mahu bergabung dengan MIC.

Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi pernah menegaskan bahawa kegiatan parti mesti diteruskan selepas pilihan raya Ijok dan kini bukanlah masa untuk berehat tetapi perlu mempersiapan parti bagi menghadapi pilihanraya umum ke-12 tidak lama lagi.

Sesungguhnya masyarakat India adalah diingatkan agar memilih pucuk pimpinan yang berwibawa untuk memacu kecemerlangan dan meneruskan agenda untuk pembangunan kaum.

No comments: