Wednesday 4 July 2007

AMK NAFI LUNTUR DEMOKRASI PARTI

Angkatan Muda Keadilan (AMK) menyifatkan tindakan beberapa bekas pemimpin yang keluar parti dan menghambur tohmahan terhadap pimpinan Parti Keadilan Rakyat (PKR), dianggap sebagai tanda pilihan raya umum semakin hampir.Senario ini dilihat sinonim dengan suasana sebelum pilihan raya umum 1999 dan 2004, di mana ketika itu beberapa bekas pimpinan Pemuda PKR, seperti Hamdan Taha, Zahid Md Arif, Lokman Nor Adam dan Wan Indera Putra, menyatakan kepimpinan parti telah hilang tumpuan dan mengumumkan keluar daripada parti.

AMK menjangkakan selepas ini lebih banyak lagi serangan yang bakal digerakkan dengan menggunakan kelompok yang kecewa sebagai mengganggu tumpuan parti bagi menghadapi pilihan raya umum ke-12 kelak. Justeru, AMK dengan tegas memberi amaran kepada UMNO bahawa kejadian seperti ini kononnya tidak pernah melunturkan tumpuan sebahagian besar AMK untuk terus bergerak berhadapan mereka dalam pilihan raya.

AMK turut menafikan dakwaan bahawa lunturnya demokrasi di dalam parti tersebut dan tindakan seperti itu dilihat seperti menegakkan benang yang basah.Sebelum ini AMK menegakkan bahawa persetujuan memilih Anwar Ibrahim sebagai ketua parti adalah terhasil daripada perdebatan terbuka di Kongres Tahunan PKR di Seremban, Negeri Sembilan, Mei lalu. Sementara itu, bekas Ketua AMK, Ezam Mohd Noor pernah menyifatkan Anwar sebagai diktator.

No comments: